Klandervärd bildpublicering av Hagamannen

Ingen har väl kunnat missat att, den polisen tror är, den så kallade "Hagamannen" i Umeå greps i tisdags. Och bilden av en Dr Jekyll & Mr Hyde tycks växa fram. Å ena sidan en familjefar, lugn, sansad, omtänksam och omtyckt av arbetskamrater. Å andra sidan en besinningslös man som brutalt våldtagit och misshandlat Umeås döttrar, fruar, mammor , flickvänner och systrar.

Blondieangel har redan skrivit ett inlägg om det här och jag hakar på. Jag liksom hon, ifrågasätter bildpubliceringen"Hagamannen". När jag igår kollade alla större dagstidningar på nätet så var det endast en som hade visade en bild på Hagamannen och det var Expressen som också namngav mannen ifråga. Övriga tryckta medier (DN, SVD och Aftonbladet) har valt att kalla honom "Hagamannen och 33 åringen". Polisen gick ut med att man hade matchande DNA och det tog Expressen som förevändning att det var okej att namn och bildpublicera mannen ifråga, tillsynes utan en tanke på mannens sambo, barn, släkt mm.

Vad är det som gör att Expressen anser sig kunna ta sig rätten att agera både domare och bödel?

För tänk om, även om DNA matchning brukar vara ganska tillförlitlig, men TÄNK OM, mannen är oskyldig?!
Och vilken skada kan inte denna, framför allt bildpublicering, tillfoga den fortsatta utredningen? Hade det inte räckt med att skriva att fantombilden är så gott som identisk med "Hagamannen"? Svenska Dagbladet har i alla fall tyckt det, eftersom att dom fortsätter att använda fantombilden istället för ett riktigt foto.

Till sitt försvar säger Expressens ansvarige utgivare Otto Sjöberg, jag citerar ur Dagens Nyheter:

" Det är ett exceptionellt fall. Det är en hel region, tusentals kvinnor, som har hållits i skräck under många år. Det gör att fallet har ett stort allmänintresse."

Otto Sjöberg, har du tänkt på att det också finns ett stort allmänintresse att "Hagamannen" åker fast, och att den fortsatta utredningen kan försvåras av att du vill sälja lösnummer på att visa en bild på en, än så länge, oskyldig man.
*

Kommentarer
Postat av: Li

Jag tycker inte bilden var så jättelik faktiskt.

2006-mar-31 @ 11:56:23
Postat av: Hedgehog-Sara

jag håller med - trodde aldrig att någon tidning så osmakligt skulle publicera bild o namn. Tänker de inte alls på hans familj?? Nej, det var riktigt lågt - lägre än glocalnet.

2006-mar-31 @ 12:07:13
URL: http://hedgehog.webblogg.se
Postat av: mildamakter

Det är bortom allt sans och vett att publicera bild och namn, både utredningsmässigt och rent etiskt.
Oavsett om den här killen är den sk Hagamannen eller inte, så ska inte hans familj behövs schavottera på det här viset, och framför allt INTE innan han blir befunnen skyldig och dömd för detta.
Skam på Expressen...en köpbojkott borde vara på sin plats...minsann!

2006-mar-31 @ 12:59:08
URL: http://mildamakter.blogspot.com/
Postat av: Angelica

Klart att der är okej att du länkade... jättebra inlägg du skrivit!
Jag tycker det är SÅ osmakligt... näe här får Expressen bakläxa!

2006-mar-31 @ 13:02:39
URL: http://www.blondieangel.blogg.se
Postat av: annaisa

jag bor i umeå och tycker precis som ni andra, att publiceringen av bild i det här skedet är meningslöst. även om jag har varit orolig senaste tiden så ser jag ingen anledning till att lägga ut en bild, särskilt inte nu när han är häktad!

2006-mar-31 @ 13:05:59
Postat av: Alexandra

Och hur det sedan påverkar vittnesmålen har expressen inte alls tänkt på känns det som. Inte nog med att han har barn som påverkas, nu kommer antagligen domen också påverkas. Sånt gör mig arg!

2006-mar-31 @ 14:54:36
URL: http://axz.blogg.se
Postat av: Anna

jag blev så förbannad när jag såg det på löpsedeln. Ok, att det har stort allmänintresse, men vad som helst kan ju motiveras med den gamla klyschan.
För det första, än är han inte dömd. Men expressen ger sig rätten att sätta sig över både polisutredningar och domstolsväsende och dömer i förhand.
För det andra tycker jag att det är osmakligt att gå ut med namn och bild _även_ om han skulle vara skyldig. Vilket helvete det måste bli för hans barn och familj, som ju är helt oskyldiga.
Nä, jag lovar, jag ska aldrig söka jobb på expressen! (förresten var de inte intresserade av mig när det kom fram att jag hade barn)

2006-mar-31 @ 18:20:20
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: MOCCA SVARAR

LI: Tycke du inte? Vad är det som gör att du inte tycker att den är lik? Jag blir lite nyfiken eftersom att jag blev så förvånad över hur lik fantombilden verkligen är han som nu är häktad. Samtidigt så öppnar ju det precis för det som jag blev förbannad på Expressen för....tänk om det INTE är han som är Hagamannen. DNA är tillförlitligt, men aldrig till 100%.

HEDGEHOG-SARA: Håller med dig, det är till och med lägre än Glocalnet. Även om jag egentligen inte är förvånad. Det här är precis vad man kan vänta sig av Expressen. Och precis, hans familj, hans barn….va f* tänkte dom med...Otto Sjöberg skulle nog behöva sätta sig på skolbänken igen och läsa lite pressetik.

MILDAMAKTER: Ja absolut, jag kan inte hur jag än vrider och vänder på det hela hitta ett enda hållbart skäl som talar för publicering. Men jag tror att Expressen tänker att det dom förlorar på karusellerna tar dom igen på gungorna. Dvs att dom antagligen ökar upplagorna och det täcker kostnaderna för ett ev skadestånd. Äckligt!! Och precis som du påpekade är han inte dömd än. Och vid publiceringstillfället var han bara intagen på förhör. Han var inte ens en gång häktad i det läget.

För egen del har jag mer eller mindre bojkottat Expressen sen Estoniakatastrofen 1994. och deras ohyggligt osmakliga publicering på hela omslaget av tidningen av folk som antogs varit ombord när färjan sjönk. Varav det visade sig i efterhand att folk som inte ens varit ombord fanns med på bild. Men framförallt hade inte alla anhöriga underrättats.

ANGELICA: Tack :)
Jag började att skriva en lång kommentar på din blogg, men sen insåg jag att det skulle bli föööör långt, så jag skrev ett inlägg ist. Håller med dig om att Expressen får bakläxa...IGEN *suck* Tycker att du förde ett intressant resonemang om att alla anklagade äckel ropar på Leif Sillbersky! Hoppas verkligen inte att han är utsedd i egenskap av offentlig försvarare -för då finns det ju risk att är staten (vi) som måste betala. Eller hur funkar det?

ANNAISA: Jag hade det i bakhuvet att du bor i Umeå…förstår att du tycker det är skönt att han nu verkar vara gripen. Samtidigt förstår jag att du inte gått omkring och varit orolig hela tiden. Det funkar ju inte i längden att gå i sex år och vara orolig, även om jag kan tänka mig att man inte heller utmanar ödet i onödan. Intressant också att du, som bor i Umeå, inte heller tycker att en bildpublicering är särskilt viktigt i sammanhanget.

ALEXANDRA: Ja, när Expressen agerar både domare och bödel då kan det verkligen sabotera hela utredningen. För dom som kanske tyckte att han var lik fantombilden på Hagamannen, kommer definitivt att tycka att han är 200% lik nu, efter att ha sett bilden på honom (jag själv tyckte det iaf). Vilket måste försvåra det fortsatta utredningsarbetet ngt oerhört. Jag tror också att du har rätt i att domen kommer att påverkas, dels för att försvarsadvokaten kommer att be rätten att ta hänsyn till att han redan är uthängd med namn och bild, vilket orsaker honom psykiskt lidande och borde leda till strafflindring. Dels att framtida konfrontationer och förhör kan påverkas. Och hans barn, dom tycker jag verkligen synd om…hur ska mamman kunna förklara för dom varför pappa är på alla Expressen löp?! Egentligen borde familjen kräva att Otto Sjöberg skulle åka dit och förklara för barnen.

Sen kan man ju undra vad Expressen betalade för bilden och vem som sålde den till dom, eftersom att det står att det är ett privat foto.

ANNA: Det var inte för intet som jag utnämnde Expressen till årets dasspapper 2005 *L*

Ibland undrar jag vad det där ordet "allmänintresse" egentligen betyder. Det känns som att det är dags för en seriös diskussion om vad ordet allmänintresse egentligen står för. Vad vill "vi" veta och hur relevant är informationen egentligen.

Precis som jag skrev till Mildamakter, vid publiceringstillfället var han bara intagen på förhör, nu är han iofs häktad på sannolika skäl misstänkt, visserligen den starkaste misstankegraden, men ändå fortfarande bara misstänkt, och inte ens åtalad än.

Det är det som gjorde mig förbannad också, Expressen har inte bara dömt honom på förhand, han har dömt hela hans familj till ett rent helvete. Dom ska inte bara handskas med att han nu sitter häktad för dessa vidriga brott, dom ska också hantera att "alla" vet exakt vem han är och med det, vilka hans familj är!

Jag har också dragit mig väldigt mkt för att söka jobb på Expressen….det går emot alla mina principer att jobba på den skittidningen. Fy fan att dom bara avspisade dig för att du har barn.

Men du Anna, du är för bra för dom i vilket fall! Dom är inte värda dig!

2006-mar-31 @ 18:52:08
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: uffo

ja,varf expr visa fotot är ju,hm,säkert som ni sa ekonomiskt! men att "han" får silbersky som försvarare är ju bara fantastiskt nästan..för tänk va hemskt om han fick en amatör som försvarare..& tex blev tveksamt skyldig å fick lite samhällstjänst å sånt???..Nu vet man ju att allt blir grundligt undersökt å seriöst medialt upplyst!! ps.och om man nu är oskyldig,,så Vill man ju ha HJÄLp,inte att allmänheten ska döma en! d borde ju varje medborgare underteckna!!

2006-mar-31 @ 22:36:31
Postat av: uff

ps.inte för att jag tror att han fick chansen att välja försvarare,det var nog redan väl uttänkt från högre håll!!

2006-mar-31 @ 22:49:17
Postat av: MOCCA SVARAR UFFE

Ja exakt, det vore fruktansvärt om han fick en amatör till försvarare, och jag menar det eftersom att jag anser att varje människa oavsett brott har rätt till ett bra försvar. Även om jag nu inte tror att Sveriges övriga advokater är ngr amatörer. Jag tror inte att det var uttänkt från högre håll att han skulle få Leif Silbersky som försvarsadvokat, utan det var en önskan ifrån Hagamannen eftersom att han har rätt att önska sig vilken försvarsadvokat som helst. Förstår inte riktigt vad du menar med högra makter.

2006-apr-01 @ 11:25:53
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: MyyZz

Kunde inte ha skrivit det bättre själv .. tänkte själv göra ett blogginlägg i ämnet men var för lat.

Tjing

2006-apr-01 @ 12:43:42
URL: http://myyzz.blogg.se
Postat av: Li

På fantombilden ser han ut att ha mörkare hårfärg samt mörkare grövre ögonbryn. Och öven något större läppar och smalare ögon.

2006-apr-01 @ 14:00:43
Postat av: annaisa

läste att fotografen som tagit den aktuella bilden inte var tillfrågad... hon har skickat en räkning ändå. om jag inte minns helt fel så var det en bb-bild där de hade suddat bort mamma och barn... lågt...

2006-apr-01 @ 16:29:09
Postat av: Åsa på Åsen

Bra skrivet!! Inte bara vad publiceringen troligen innebär för mannens familj och barn utan vad det kan leda till när det kommer till rättegången. Att vittnesmål kanske ogiltigförklaras eftersom vittnesmålen redan sett bild på den misstänkte. Att han kanske inte kommer att bli dömd för samtliga överfall gör mig rasande!! Fy f-n för Expressen och deras låga jakt på nyheter. Inte för att Aftonbladet är så mycket bättre många gånger...

2006-apr-01 @ 16:32:36
URL: http://livetpaasen.webblogg.se
Postat av: MOCCA SVARAR

MyyZz: Det är det som är så bra med bloggar, ibland orkar man inte skriva själv men ngn annan kanske har gjort det ist. Själv orkade jag inte heller skriva om det på en gång…*L*

LI: Jo det har du rätt i när jag tittar på bilden igen, även om en teckning i blyerst kanske tenderar till att bli mörkare än vad folk är i verkligheten. Men det bekräftar ju återigen att det kanske inte är han....

ANNAISA: Nej....lägg av?! Det var verkligen lågt, och dessutom att ta en bild och retuschera den så där. Jag skulle inte ha skickat ngn räkning till Expressen för det, jag hade stämt häcken av dom eftersom att man INTE får ta bilder hur som helst och göra om dom. Framförallt så måste man också tala om att bilden är omgjord, men viktigast av allt är att tillfråga fotografen först!


ÅSA PÅ ÅSEN: Tack :)
Visst är det bedrövligt med denna nyhetsjakt. Aftonbladet är inte mkt bättre dom heller ibland, men Expressen är den som kvällstidning som jag iaf upplever kliver över gränsen flest gånger. Och dom gör det igen och igen och igen jag blir också skitförbannad när jag tänker på att Sillbersky kommer kunna smula sönder vittnesmål under rättegången eftersom att alla redan har sett ett foto på honom. Och som jag skrev tidigare, jag tror att det ligger mer i allmänhetens intresse att rätt man blir fälld, än att få se en bild på honom när han fortfarande bara är misstänkt.

2006-apr-01 @ 17:42:31
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: Nina

Jag skrev genast ett mail till Expressen och klagade över namn-och bildpubliceringen och jag uppmanar alla som tycker likadant att göra det också (och att bojkotta tidningen). Expressen "säljer ut sig" gång på gång. För jävligt att dom får hålla på.

2006-apr-02 @ 02:02:45
URL: http://blogg.passagen.se/ninelusk
Postat av: MOCCA SVARAR NINA

Välkommen hit!

Vad bra gjort av dig! Helt rätt! Läste på Journalistens hemsida att Expressen ökade sitt upplageantal med 33 000 genom bildpubliceringen i onsdags, och dom beräknade samma ökning för torsdagen. Lite som jag skrev i mitt svar till Mildamakter det förlorar på ett ställe, tar dom igen på ett annat. Upplageuppgången är värd runt 300 000 :- sammanlagt, och om dom döms till skadestånd kanske det kan ligga lite över
100 000 :- så nog gör dom en vinst allt -ÄCKLIGT!

Men som sagt BRA gjort att maila till dom och säga vad du tycker om publiceringen. Och jag håller med dig till 100%, det är dags för en bojkott! Tänk om dom skulle tappa upplageantal var endagång som dom gör såna här saker, undrar hur länge dom skulle fortsätta då?

2006-apr-02 @ 12:35:40
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: Nina

Ja fy fan, det är så cyniskt. Man undrar om såna beslut föregås av heta diskussioner eller om alla på redaktionen sitter och håller med... Själv skulle jag sagt upp mig. Nu är jag inte journalist men ändå.

Vill tillägga att jag även skickade mail till Aftonbladet för att berömma dom för att dom inte publicerade namn och bild. Ja, man får göra det lilla man kan som enskild människa när man blir upprörd.

2006-apr-03 @ 18:27:20
URL: http://blogg.passagen.se/ninelusk
Postat av: MOCCA SVARAR NINA

NINA: Jag håller med dig till 100% och ibland önskar jag att jag kunde vara en lite fluga och sitta på väggen inne på Expressen för att höra hur dom resonerar dom där gångerna när dom gör såna här "övertramp". Det är tufft med att få jobb i journalistbranschen, men jag kan ärligt säga att söka jobb på Expressen, är bland det sista jag skulle göra.….hm…måtte dom inte hitta min blogg nu *S*

*L* för något år sedan gjorde jag exakt samma sak som du har gjort nu, jag mailade Expressen och skällde och mailade samtidigt Aftonbladet och berömde. Är helt inne på din tanke, man får göra det som går att göra.

2006-apr-04 @ 15:55:08
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: Sofia

Oavsett om han är skyldig eller inte anser jag att det är fel att publicera bilden. Om det hade varit så att dwet hade något syfte och tjänade polisutredningen tex. och polisen bett om det: visst fine. Men nu missgynnar det garanterat utredningen och publiceras bara för att sälja några extra lösnummer. Blä... Kommers och egentintresse.

2006-apr-13 @ 12:58:07
URL: http://sofiaovarlden.blogg.se/
Postat av: MOCCA SVARAR SOFIA

Visst är det så, hade det hjälpt utredningen frmåt hade polisen själv gått ut med namn och bild. Men det tyckte dom ju uppenbart inte så. Tycker också det är dåligt, bara för att gå sälja några få sälja några nummer till.

2006-apr-14 @ 17:11:03
URL: http://mocca.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg:
http://app.blogg.se/index.bd?fa=tb.add&id=1026097
img